пятница, февраля 23, 2007

unreported неосвещенное

One piece of news did not make it to Moscow newspapers and other media outlets (blogs and vlogs included!) last year: around the time Vladimir Putin™ was hosting the G8 in St. Petersburg a number of Maaskva eateries and cafes began quietly offering a new complimentary service to its regular customers.

Any guesses? Think new horizons in making the "guest" feel at home. Yep, now upon request you could receive your own name badge just like the waitstaff, with restaurant logo and everything. And as a consequence you could walk in to the cafe (with your name tag on, of course), hearing, something like "Hi [your name]! How are you doing today?

Participating restaurants and cafes included the Sbarro pizza chain on Tverskaya St., the Crêperie de Paris near Sokolniki metro, Prime sandwich chain, and, Jagannath Vegetarian cafe (Kuznetski Most).

The McDonald's at Tretyakovskaya metro was also apparently participating in this initiative, but was experiencing some challenges with follow-though.

Could this ostensibly secret initiative have been Putin's™ way of modestly demonstrating that when it comes to world-class customer service, Russia might be ahead of the game?

Here in San Diego, out of curiosity, I inquired at a Peet's Coffeeshop if they also offered this service. I heard something I never once heard in Moscow, "Oh, I'm going to have to check with my manager about this." Upon "checking with the manager" I would learn that Peet's did not offer this service and had no intention of offering it.

But why? How else to feel at home than to be addressed by name? Don't we all go to cafés wearing name tags and introduce ourselves, saying "I'm so-and-so, I'm your client this evening. I am looking forward to a great experience here tonight. How might I assist you?"?

Об одном Вы точно не прочитали в маасковских СМИ в прошлом году, ни в газетах, ни в каких-то там блогах, влогах, итд. Примерно в то время как Владимир Путин™ готовился к саммиту Большой восьмерки в Санкт-Петербурге, некоторе количество маасковских ресторанов и кафе тихо начали предлагать бесплатную услугу постоянным клиентам.

Угадали? Это ведь выход на обслуживание Нового поколения. Теперь, по запросу, можно получить именной бэджик, еще и с символикой ресторана, такие же как у персонала. В результате, можно было заходить в кафе, конечно со своим бэджом и услышать примерно следующее, "Здравствуйте, [Ваше имя]! Как Ваше здоровье? <приветливая улыбка>

В этом проекте участвовали такие маасковские заведения как сеть итальянских ресторанов "Сбарро" (на ул. Тверской), кафе "Крепери де Пари" (м.Сокольники), вегетерианский кафе "Джагганат" (м.Кузнецкий мост), кафе "Прайм" (ул. Пятницкая).

Казалось, что ресторан "Макдоналдс" (м.Третьяковская) тоже принимал участие в этом проекте, но они испитывали опредленные затруднение в реализации этой инициативы.

Может быть этот подпольный проект был ходом Путина™, чтобы ловко донести до мира, что что касается обслуживание мирового уровня, возможно Россия впереди всех?

Сидя тут в Сан Диего, из спортивного любопытства я поинтересовался в кафе "Питс", предлагают ли они подобную бесплатную услугу. Я услышал нечто, что в Мааскве никогда не услышал: "Ааа, мне нужно уточнить с руководством." После того, как официант "уточнил­­", узнал, что "Питс" не предлагает подобную услугу...и не собирается.

Но почему? Как иначе можно себя чувствовать дома? Разве мы все не ходим по кафе с бэджом на груди? Разве персоналу не представляемся? Разве не говорим, "Меня зовут то-то. Я Ваш клиент сегодня вечером, и жду прекрасного ужина у вас. Чем могу Вам помочь? Слушаю Вас!"?

вторник, февраля 20, 2007

winter зима

Thanks to Ludmila for these recent Maaskva winter photos.

Спасибо Людмиле за эти фотографии маасковской зимы.